autóvezetés

Az autósok mumusa: a kötelező

Drága, még drágább… sok, de leginkább sokkoló vagy ilyesmi. Az utóbbi napokban internetes hírportálokon megjelent néhány pamflet, amely a kgfb biztosítások árát-hasznát veszi górcső alá különböző megközelítésekből. Ezeket a cikkeket szeretném összefoglalni az alábbiakban.

Miért kell, sőt kötelező?
Azért, mert egy kormányrendelet előírja és egy nemzetközi egyezmény is. Persze ez így nagyon egyszerű „sarc” lenne, pedig ez a biztosítás mindannyiunk érdeke. A Bushido azt tartja, hogy „ha kilépsz az eresz alól, halott vagy”. Amikor autóba ülünk, bizony balesetet okozhatunk… és/vagy már okoztunk vagy ezután fogunk. Innentől kezdve az okozott kárért felelősek vagyunk, sőt az autónkba ülő utasainkért is anyagi felelősséggel tartozunk. Az általam látott legnagyobb kárkifizetés tízmilliós nagyságrendű – a veronai busztragédia összkárkifizetése valószínűleg meg fogja haladni a 100 millió Ft-ot is. Az átlag kárkifizetés is valahol 5-800 ezer Ft körül van káronként. Erre szolgál a biztosítás, a károkozó helyett a biztosító rendezi a károkat.
Kárt szenvedtem.
Hogyan tovább, avagy a kék-sárga misztérium.
Kitöltjük a kék-sárga nyomtatványt, amin leírjuk a kár körülményeit, a résztvevő autók, sofőrök adatait és a vétkes elismeri a felelősségét, majd a vétkes biztosítója kipostázza ugyanazokat a nyomtatványokat, csak már nem színesben, és minden féltől elvárja, hogy kitöltve visszaküldje ezeket. Itt azért szokott némi probléma lenni: a vétkes nem mindig küldi vissza vagy a visszaküldött dokumentumon már másképp „gondolja” a dolgot és nem ismeri el a felelősséget. Ilyenkor szakértők, szemtanúk, „istenítélet”. Sajnos az ilyen esetekben a károsult mindig rosszul jön ki a dologból. Kár esetén érdemes rendőrt hívni, a rendőrségi határozat alapján a vétkes biztosítója mindig fizet.
FIGYELEM, személyi sérülés esetén kötelező mindig rendőri helyszínelést kérni !

Kis polski

Miért ennyi az annyi ?
Alapvetően 4 dologtól függ. Attól, hogy hány éves a kapitány, melyik kikötőből hajózik ki, mióta nem okozott hajótörést a többi kapitánynak, illetve hogy milyen erős a hajómotorja. Persze a biztosítók ennél bonyolultabban szokták megoldani a matematikai feladványokat, amióta kiment az abakusz a divatból. A díjat még befolyásolja a kapitány szemeszíne, cipőmérete és a különböző kikötőkben élő gyerekeinek kora és száma, már amelyik után böcsülettel fizeti a gyerektartást és még sok minden más… amit egy biztosító kreatív csapata ki tud találni.

A bűnös számok avagy bonus/malus rendszer
Mindenki A00-ban indul, ha nem okozott kárt bizonyos 12 hónap alatt akkor a következő 12 hónapban B1 jelöléssel és némileg olcsóbb díjjal honorálják a biztosítók a kármentes vezetést. A „B” mint bónusz évente egyre magasabb lesz mindaddig, amíg el nem éri a bűvös B10-et. Ha kárt okozunk évente egyszer, akkor a következő évben a bónuszunk két számmal kisebb lesz, ha visszaértünk az alaphoz, akkor a következő évben nem malacunk, hanem maluszunk lesz, ami maximum malusz 4 lehet. Ha ebben a 12 hónapban sikerül két balesetet okozni, akkor egyből malus 4-be kerülünk.

Négy autó után miért lehet drágább az ötödik biztosítása?
Egyszerű: a törvény szerint 5 autó már flottának számít és a biztosítók jelentős része szeretné un. „flotta szerződésben” látni ezek biztosítását. Ez egyszerűbb a biztosítások kezelésekor, tulajdonosnak és biztosítónak egyaránt, továbbá olcsóbb is. Hogyan lesz öt különböző biztosítónál lévő szerződésből egy biztosítónál flottaszerződés? Sajnos itt még a kormányrendelet iránymutatást sem ad, nemhogy megoldást. Állítólag már készül a szabályozás. Mindaddig, ameddig el nem készül, érdemes felkeresni egy megfelelő felkészültségű biztosítási alkuszt, aki szépen összeterelgeti egy biztosítóhoz a mindenfelé kóborló bárányainkat, akarom mondani szerződéseinket.

Nos, a pamfletnek is egy a vége, egyben bizony csak ennyi fér el.